The Feminist Guide to the Sinfonietta

Besetning

Sinfonietta, forteller og fotnoter

Bestilt

av Ensemble Ernst med støtte fra Norsk Kulturråd

Durata

ca. 20 min

Om verket

 

TEKST FRA INTERVJU I FORBINDELS MED FRAMFØRING MED BIT20, høsten 2021

«The Feminist Guide to the Sinfonietta» er et musikkverk, men det er også et slags kåseri-hørespill med lyd til. Det er tøysete og harselerende og kleint og platt og tidvis veldig langt over the top.

 

Men det har en dypere klangbunn, og jeg jobber ofte sånn: Tar noe jeg mener eller føler sterkt om og strekker det, setter det i relief, blåser det opp eller tar det ned så proporsjonene ikke holder lenger. Det gjør forhåpentligvis at publikum går ut av salen med noen andre tanker i hodet enn da de gikk inn.

 

Korleis har det vore å framføra det? Har du fått nokre reaksjonar?

Ja! Både positive og negative, sjøl om de fleste av de negative nok ikke sier det rett til meg så har det vært noe av det og. Men helt ærlig forventa jeg ikke noe annet. Det har i grunn vært mer overraskende å høre at folk setter pris på verket, og ikke bare for teksten. Jeg har framført det 4 ganger i 3 veldig ulike settinger og det har vært en læringskurve. Det endrer seg litt for hver gang, både når det gjelder hvem som er i publikum, arenaen og ensemblet. Og på grunn av meg. Jeg føler jeg også har vokst inn i rollen som fortelleren i verket.

 

Og merkar du noko framgong innanfor innanfor virket ditt; har MeToo komme til samtidsmusikken og komponistvirke?

Jeg merker helt klart en endring fra få år siden når det gjelder hva man «får lov til» å snakke om. Nå er det helt legitimt, ja det ønskes velkomment, å snakke om rekruttering av jenter, om maktubalanse, telle kjønns(u)balanse i ulike sammenhenger mm. Det gjør at det skapes flere rom for disse samtalene om kjønn og komposisjon og det er veldig velkomment. En kollega sa det til meg på denne måten: Det verket ditt (The feminist guide) kunne ikke vært skrevet for bare et par år siden. Og det er jeg enig i.

Partitur

Finnes på NB noter

 

Urframført

av Ensemble Ernst og dirigent Thomas Rimul, med komponisten som solist 17.9.2018 i Jakobskirken, Oslo. Konserten med Ensemble Ernst blei gitt av Ultima-festivalen til nyMusikk i bursdagspresang i anledning deres 80-års jubileum.

Andre framføringer

09.05.2019

av Ensemble Ernst, dirigent Thomas Rimul og komponisten som solist på feministfestivalen “Talk Town” i Køvenhavn. Verket var programmert/invitert av Dansk komponistforening. Verket blei framført 2 ganger.

 

13.11.2019

av Arktisk Filharmonis Sinfonietta, dirigent Tim Weiss og komponisten som solist på Nordic music days i Bodø.

 

28.08.2021

av BIT20, dirigent Christian Karlsen og komponisten som solist på konsert i Grieghallen, i serien #NORDEN, Bergen.

Bilder fra framføring med BIT20

BIT 20, dirigent Christian Karlsen og komponisten 28.08.2021

foto: Thor Brødreskift

The Feminist Guide to the Sinfonietta i pressen

Etter urfremføringa 2018:

Etter konserten i Bodø 2019:

Etter konserten i Bergen 2021:

Video av framføringa med Arktisk Symfonis Sinfonietta og Tim Weiss

Verket på bloggen:

DSC_6568

Anmeldelse og bilder av Feministguiden

Det er litt surrealistisk å få den tredje anmeldelsen av samme verk på Ballade (!), men mest av alt er jeg utrolig takknemlig for at verket har fått så mye oppmerksomhet. Urframføringa blei slakta i balledpodden, mens framføringa i Bodø i 2019 blei møtt av en mer positiv anmelder. I denne siste anmeldelsen fra konserten…
IMG_2567

Takk for nå Bergen!

Jeg var helt uforberedt på at ei uke med BIT20 Ensemble skulle bli en real festival! Men det var det virkelig - og for en fest det har vært! Alltid noen å prate fag, liv og tull med over mat og drikke, og deilig god tid med nye og gamle venner. Takk hele festivalgjengen! Dette…
IMG_7396

The Feminist Guide to the Sinfonietta er ferdig!

For en god stund siden kom jeg på denne tittelen - "The Feminist Guide to the Sinfonietta". Jeg hadde nylig hørt Benjamin Brittens verk "The Young Persons Guide to the Orchestra" og drodlet sammen med ei venninne om at det er behov for flere slike guider i musikken. Da Ensemble Ernst ville bestille et verk…