Bente Leiknes Thorsen
portrettbilder, foto: Andreas Ulvo
konsertbilder
KOMPONIST
- master i komposisjon fra Norges musikkhøgskole (NMH)
- bestillinger fra en masse ensembler og utøvere
- framført en hel del steder
ORGANISATOR
- har hatt en hel del verv i musikklivet og andre steder
- verv 2024: Styreleder Periskop, styremedlem Kopinor (også i AU) og leder valgkomiteen NKF
Pedagog
- har undervist komposisjon og andre fag på NMH, videregående skole og talentprogrammer
- har holdt workshopper i komposisjon på ulike nivåer
- veiledning i komposisjon, privat og i regi av NMH – alle nivåer opp til master
og
- er tobarnsmor
- har podkasten Kompoddistene med Therese Birkelund Ulvo
- driver bruktbarnebokbutikken blokk Z på si
Biografi
Når komponist Bente Leiknes Thorsen får et helt kor til å le på kommando, blir det tydelig både hvordan genuin latter er ukontrollert og hvordan komposisjon kan handle om å kontrollere. Etter hvert ler sangerne på ordentlig. Men hva gjør at vi hører forskjellen? Laughing my head off / Singing your heart in (2024) utforsker overganger mellom det kunstige og det autentiske, mellom musikk og lyd, dybde og overflate, kontroll og frihet, verk og konsertsituasjon, menneske og musiker, glede og sorg.
Den komponerte latteren peker tilbake mot et verk som The Feminist Guide to the Sinfonietta (2018/2021). Her står Thorsen på scenen sammen med ensemblet i et harmdirrende oppgjør med manglende kjønnsbalanse blant komponister av vestlig kunstmusikk. Harmen veksler mellom å framstå oppriktig og veldig konstruert. Stykket bygger på musikk av Agathe Backer Grøndahl med et nikk til Benjamin Brittens pedagogiske verk om orkesteret.
I tidligere verk som nattasang fra andre siden av havet (2008) er det konstruerte mer dempet. Men stadig får musikk for bassfløyte, perkusjon og mørke strykere møte det menneskelige og direkte i en bablende barnestemme. Når slike ubearbeidede opptak blir stilt ved siden av levende musikk, inviterer det til å høre menneskestemmer som musikk og instrumenttoner som menneskekropper i arbeid.
Thorsen kan også få et vanlig symfoniorkester til å høres ut som en sommerdag ved Oslofjorden, komplett med måkeskrik, snurrende sykkelhjul og klukkende bølger. I Birds and bells (2023) er disse musikalske beskrivelsene ikke bare kyndig utført, men også morsomme. I videoen som dokumenterer første framføring, ler publikum umiddelbart og hjertelig. Når Thorsen en sjelden gang «bare» skriver musikk, som i trombonestykket Lush Darkness – glaring light (2022) med den selvransakende undertittelen ‘(because the loudmouthed forgot the beauty of a simple tone)’, klinger dette umiddelbare og underfundige stadig med.
Hild Borchgrevink