2024 er historie så da er det på tide med et lite tilbakeblikk – her er noen av de store tingene som skjedde i komponistvirket i fjor:
Urframføringer
I år fikk to verk som har vært på vei en stund endelig urframføring. Begge har av ulike grunner blitt utsatt noen ganger så det føles ekstra godt å komme i mål!
I juni urframførte Det Norske Solistkor «Laughing my head off / Singing your heart in» og dette var en solid høydare på flere måter! For det første inneholdt våren både reise-bort-workshop med Solistkoret og hele tre framføringer på 2 dager i juni! I tillegg skreiv jeg en liten miniversjon av stykket («Ler så jeg griner») som de tok med på jukebox-skoleturne og NRK gjorde opptak og intervju. Til slutt så var selve konserten en fredag i en helt full Aula, med et nydelig program og fantastiske utøvere en stor opplevelse. Takk Solistkoret og Grete Pedersen! Verket er allerede planlagt til to konsert i 2025.
I november urframførte Ensemble kammerklang «Can you hear me? (salt water variations)». Et verk i mye mindre format og framført på mindre venues, men på mange måter også et mer omfattende verk. Det er et stykke der jeg har hatt en veldig klar plan og idé samtidig som det føltes som mye kom til nærmest litt tilfeldig. Jeg er overraska over alt som klaffa, ensemblet spilte kjempeflott og jeg er rett og slett ganske fornøyd! Dette håper jeg også blir tatt opp igjen, men i mellomtid kan du høre framføring nr to på YouTube her.
Andre framføringer
I tillegg til urframføringene var det ganske høy aktivitet (til meg å være) på tidligere verk dette året. Noen visste jeg om på forhånd, men i flere tilfeller gjorde jeg ikke det. Det er ekstra gøy å finne ut at verk har blitt spilt når jeg tar en runde og søker på ting på nettet.
«As if no one’s watching» – Verket som er en liten hyllest til hornets små særegenheter blei skrevet i 2021 til Oslo Horns. De har ligget i dvale siden så det ekstra gøy at de tok med seg mitt verk på sine to julekonserter i 24!
«Who do you want to be» – Bestilt av Susanne Kessel til Beethovens 250års-jubileum. Hun framfører ennå verk fra den store 250-verk-for-Beethoven-katalogen og hun framførte mitt to ganger i fjor, på kvinnedagen og på en konferanse om Beethoven og kvinnelige musikere i hans samtid. Perfekte settinger!
«Lush darkness – glaring light» blei framført i eksamenssammenheng av to forskjellige basstrombonister. Veldig gøy at verket får et liv og blir brukt i denne settingen!
«Tåkelur, utsnitt» er skrevet til Ensemble kammerklang så de kan bruke det i montasje-verket de spiller på hver konsert (består av en samling 1-minuttere). Gøy at de tok opp min igjen til to konserter. Verket er innspilt og kommer på plate etterhvert!
Andre gøye ting
Jeg fikk finansiert en uke arbeidsuke til Berlin for å jobbe med Eva Beneke som jeg skriver et stykke til. Berlin er vel ikke på sitt mest sjarmerende i november, men Eva og jeg fikk jobbet masse!
På hjemmesida har jeg har endelig fått til en kalender som jeg liker og som fungerer. I tillegg er mer av sida oppdatert på engelsk og enda mer skal det bli. Jeg har også jobbet med en del ting backstage og håper det blir klart snarlig!
På revisjonsfronten har det ikke rent over med ting jeg har sendt til NB, men noe blei det og prosjektet fortsetter! Jeg har flere verk på vei i ulike stadier av ferdigstillelse og setter inn et støt i 25. Jeg regner med å nær doble antallet på NB noter ila 25. De verkene som gjenstår da gjør det enten fordi det krever mye jobb å revidere, fordi jeg har liten tro på flere framføringer eller fordi jeg vurderer å ta de ut av katalogen.
På den personlige siden blei året også preget av langvarig influensa og noen uker med hjernerystelse så når jeg ser tilbake på året som et hele er jeg godt fornøyd med at så mye tross alt hendte!