De siste ukene har jeg syslet med et nytt prosjekt mellom slagene. Sammen med komponist Therese Birkelund Ulvo har jeg laget podcast!
Nå begynner vi å bli varme i trøya og har allerede rukket å lage 4 episoder. Resten av vårens innspillingsdager er planlagt så det blir ukentlig publisering. Vi koser oss så mye med å planlegge, spille inn og, ikke minst, få tilbakemeldinger på episodene!
Juli var mest av alt ferie med masse, masse lesing.
AUGUST
Søndag 20. august var det endelig premiere på The making of – cellokonserten jeg skrev på denne våren, skrevet til og med Tanja Orning. For et privilegium å få jobbe med så bra folk – ikke minst solist Tanja som oste rå kraft fra scenen!
Mye lego som må til for å få til en Cellokonsert
Mekkedag for å få til alle spilledåsene
Seinere i august møtte jeg de nye studentene, det er alltid spennende!
SEPTEMBER
På vei til Trondheim
Første helga i september var jeg på snartur i Trondheim da Trondheim Sinfonietta gjorde to verk på konsert. Det var utrolig artig at de tok opp 2014verket FRIHET, KJÆMPER, FJELD OG SÅNN LZM. Topp stemning på konsert og stas å få være til stede da Eira Bjørnstad Foss urframførte Therese Ulvos fiolinkonsert.
Inn i fjellet for å høre samtidsmusikk: Bekkelaget renseanlegg
September er Ultimatid og i år var jeg med på delegatprogrammet. Endelig fikk jeg med meg Arne Nordheims installasjon «Dråpen» i Bekkelaget renseanlegg.
Platesjef på MERE records, Jørgen Karlstrøm, og jeg satt oss ned med orkesteropptaket og redigerte, gleder meg veldig til plata kommer ut!
For andre gang inviterte arkitekt Gisle Nataas meg med i arbeid med installasjon. Denne gangen var det verket «The accoustic outdoor light studio installation». Mer om prosjektet (og fler bilder) her.
September avslutta med avreise til London for å være med på Nordiske musikkdager.
Strøket rundt Southbank centre: Matmarked med masse digg
Øvetid i London, trangt med godt i Southbank centre
OKTOBER
Stille før konserten
Første dag i oktober var siste dag på Nordiske musikkdager og dagen for «min» konsert.
Veldig spennende å få framført stykket med en annen pianist og Neil Georgeson gjorde en utrolig fin tolkning.
#RødtOgSvartErKulest På vei hjem fra London. som vanlig bare i to farger
Oktober var også måneden for noen intense dager kollegaveiledning med to gode kollegaer i høgskolepedkurset.
NOVEMBER
November var mørk og regntung, full av undervisning og møter.
Og #metoo.
Såååå mye rystende lesing.
DESEMBER
Bergensherjede utesko og litt mer bling på inneskoa
Desember fikk en kickstart med Bergenstur!
Ellen Ugelvik holdt konsert på Avgarde og with my ear to the ground / (at the tips of my fingers) fikk sin norgespremiere. Nydelig spilt (som vanlig) og veldig hyggelig å møte gode Bergenskollegaer!
Ellen ❤
Uka etter var jeg på andre samling høgskolepedagogisk basiskurs. Mye spennende å ta inn og nå to tredjedeler ferdig. Siste dagen måtte jeg melde avbud for jeg var invitert til jobbintervju (!) i Göteborg. Veldig spennende – men jeg fikk ikke jobben. Jeg var igrunn litt letta over det for det hadde blitt en hektisk vår. De ansatte dessuten to veldig bra damer.
Måtte på da Matteo i Göteborg. Sååå godt
I Stavanger spilte Kitchen orchestra FRIHET, KJÆMPER, FJELD OG SÅNN LZM uten at jeg hadde anledning til å være der, men stoler på at de gjorde en topp innsats!
Til slutt kom jula og det var skikkelig deilig med fullt hus på førstedags frokost og deilig når huset blei tomt og jeg kunne kose meg med julegavene – Agnes Ravatns essaysamling, Vigdis Hjorts Arv og miljø som jeg arvet og så kom jeg meg i mål med Siri Hustvedts siste essaysamling.
Huhei hvordan 2017 fløy forbi! Litt for fort faktisk… Nå legger jeg planer for 2018 og forhåpentligvis blir flyten bedre. Når det er sagt – det er en artig øvelse å se tilbake på året og hva som har skjedd, ikke lite! Jeg har delt opp oppsummeringen i to deler, her kommer første halvår:
JANUAR
Romjulsarbeid
Året startet friskt med en levering etter romjulsjobbing. Ræsvelg på nordhimmelen blei uframført i Tromsø i februar.
Undervisningsåret begynte med at Kjell (Habbestad) inviterte alle våre studenter (og meg) på kurset videreutdanning i komposisjon hjem til seg på en aldri så liten oppstartskickoff. Det var så fint å se og lytte til hva studentene hadde skrevet, og hyggelig å møtes i en annen setting.
Kruseduller in the making i «Lament»
Jeg fikk en forespørsel jeg ikke kunne si nei til noen dager ut i det nye året – Lars Petter var i innspurten av et verk som trengte litt layout og stemmearbeid. Jeg gjør lite notearbeid for andre lenger, men en gang i mellom er det artig. Verket, Lament, blei virkelig flott – langsomt utfoldende og rørende – og nydelig framført av Solistkoret mfl.
I januar var jeg også på stipendiatintervju og kom videre (men endte med å ikke bli innstilt seinere på våren).
Vårens store prosjekt – cellokonserten til og med Tanja og Oslo Sinfonietta – kom skikkelig i gang.
FEBRUAR
NOSO strykeorkester på scenen
Høydepunktet i februar var turen til Tromsø. NOSO strykeorkester hadde bestilt 8 nye verk til tekst av Tor Åge Bringsværd og jeg skrev verket Ræsvelg på nordhimmelen. Det var et utrolig artig konsept som jeg håper blir tatt fram igjen seinere. Det var og veldig gøy å høre på og bli bedre kjent med gode kollegaer. Dette var et av flere arrangementer jeg var med i dette året som også feiret Norsk komponistforenings 100-årsjubileum.
utsikten fra hotellet i Tromsø
Jobbings på kafé
Latte-art på Risø mat og kaffebar i Tromsø er litt over gjennomsnittet!
Februar var også måneden med intervjuer til ny daglig leder på Notam.
MARS
Denne tavla på NMH er vanligvis full av konsertplakater mm, men i starten av opptaksuka er den helt tom før listene med hvem som går videre kommer. Jeg får flashbacks til egne opptaksprøver og kjenner den følelsen av å gå og vente og så løpe til og se om navnet ditt står der når lista kommer….
Det føltes som halve våren gikk med til ulike varianter av jobbintervuer. Som nestleder i Notamstyret blei det jeg som var ansettelseskomiteleder da styreleder ikke hadde anledning til det. Jeg satt også i Ultimastyret som denne våren lette etter ny direktør og så var jeg også med på opptaksrundene på komposisjon bachelor på NMH.
Det artigste som skjedde i mars var å få være med på disputasen til Ellen Ugelvik! Verket jeg skrev til henne og Ensemble Allegria at the tips of my fingers / on the tip of my tongue var en del av hennes stipendiatprosjekt, og det var rimelig pussig å oppleve at mitt verk var gjenstand for faglige samtaler på podiet.
Ellen har bestått og blir feiret!
Ellen taklet oppgaven med glans! Jeg sier meg enig i juryleder Eivind Buenes ord: du kunne valgt å bli god i hva som helst, men vi er utrolig takknemlig for at du valgte å bli ekspert på Thorsen og Lachenmann ❤️
og andre ting som hendt i mars:
Kaféjobbing med lister (og noter) er en tilbakevendene tema denne våren – her med stemmer til innspilling
Oppussing av stua starta i mars….
APRIL
Påska var mye båtpuss og mye jobb i alle pausene
påskejobb innepåskejobb ute
Høsten 16 fikk jeg penger til å lage plate(!) – og i april var jeg i studio med KORK og Peter Szilvay og spilte inn unleash, det låt så bra!
siste prepping før innspilling
Opptaksdag med KORK og Peter Szilvay
Utrolig digg å få jobbe med så fine musikere. Det gjenstår fremdeles litt jobb med plata, men jeg håper den kommer i løpet av denne våren.
MAI
Et valglokale!
En gang i mellom blir Parisleiligheten til komponistforeningen plutselig ledig og denne gangen hoppet jeg på muligheten. Dermed var jeg plutselig i Paris i det de valgte seg ny president. På en av mine turer i byen trodde jeg at jeg kom til å møte mange velgere og valglokaler. Jeg så noen, men enda mer eksotisk var det å dumpe borti VM i ishockey som foregikk samtidig. Stort sett var jeg der for å få ro til å skrive etter en hektisk vår og det var (igjen) skikkelig deilige med arbeidsro og fordypning over flere dager.
Setter opp mai i min Bullet Journal på kafé
Det var også utrolig flott å få være med på eksamenskonserten studentene jeg har fulgt dette skoleåret.
JUNI
Første uka i juni deltok jeg på høgskolepedagogisk basiskurs. Intenst, men gøy.
Denne våren bestemte jeg meg for å gi meg i styret i Foreningen Ballade. Jeg har vært styreleder i fire år, og det var litt vemodig å ha siste møte i juni, men jeg sikker på at jeg gav meg på rett tidpsunkt og at organisasjonen er i de beste hender!
På tampen av juni kom jeg endelig i mål med vårens største prosjekt – Cellokonserten The making of.
Siste arbeid på Cellokonserten skjedde i juni og innebar også testing av partyfløyter
I dag er det lille Cellokonsert-aften og sommerfuglene i magen er ganske store!
Kom på konsert i morgen kl 14 på Sentralen for å høre verket som er skrevet til, og i nært samarbeid med, fantastiske Tanja Orning! Dette er vårt prosjekt – i tillegg til samarbeid underveis er det mange åpne strekk og kadenser som gir rom til Tanjas store skapende evner.
Gjengen i Oslo Sinfonietta med maestro Christian Eggen har tatt alle krumspring på strak arm og spiller bedre enn jeg kunne drømme om.
I juni fikk jeg den utrolig nyheten at pianokonserten min var nominert til Edvardpris! I dag kan vi gratulere Olav Berg med pris i kategorien samtidsmusikk. Men for en ære det var å være nominert med dette stykket! Nå ligger urpremieren med fantastiske Ellen Ugelvik og Ensemble Allegria tilgjengelig på nett til glede for gamle og nye lyttere.